söndag 28 december 2008

Vart tog alla hårda klappar vägen?

Jag vet inte när detta kan ha hänt senast, om någonsin, men faktum är att jag bara fick en enda bok i julklapp. Och den räknas knappt eftersom det var en blogg samlad i bokform. Dessutom har den där högen vid sängen som jag skrev om i Mycket vill ha mer minskat betydligt till att snart vara obefintlig. För att råda bot på detta har jag beställt ett antal nya böcker idag.

No longer human av Osamu Dazai. "Bättre än Norwegian Wood" enligt en kompis, så den måste jag ju bara läsa.

The Inheritance of Loss av Kiran Desai. Utspelar sig i en by vid Himalayas fot och handlar om en pensionerad och bitter indisk domare vars tillvaro vänds upp och ned när hans barnbarn, den unga Sai, blir föräldralös och kommer för att bo hos honom. Vinnare av Booker prize.

Things fall apart av Chinua Achebe. Enligt Adlibris har denna debut blivit en klassiker inom den moderna afrikanska litteraturen. Jag är inte alls bra på afrikansk litteratur och tyckte jag att det var dags att ändra på det.

Half of a yellow sun av Adichie Ngozi. Mera från Afrika. Denna roman handlar om tvillingsystrarna Olannas och Kainenes liv i krigets i Nigeria. Vinnare av 2007 års Orange Prize.

Nu väntar jag bara på att paketet ska dimpa ner så att jag kan försvinna in i nya historier och människoöden. Till dess ska jag läsa ut Rosario är död. En roman som jag verkligen kämpar för att ta mig igenom. Inte för att det på något sätt är en dålig bok utan för att det den handlar om på alla sätt är vidrigt.

6 kommentarer:

Hermia Says sa...

Bra val säger jag om Achebe, Ngozi och Desai. De andra har jag inte läst. Själv fick jag inte en endaste julklappsbok - däremot är det vad mina paket bestått mest av..

Catrin sa...

Jag vill också läsa mer afrikanskt! Eftersom jag ska åka till KENYA i vår vill jag gärna läsa just kenyansk litteratur.

Och du - apropå hårda klappar. JAg fick INGA: Var säker på att jag skulle få "What I talk about whem I talk about running" men det är tydligt är här får man minsann handla för egna pengar.

Cattis sa...

Vi har den hemma om du vill låna den. Om inte sjukdomar hade slagit till på alla håll och kanter så skulle ju du och D prata Murakami och löpning så det osade om det ikväll trodde jag :)Vi får ta det vid annat tillfälle. Kenya - spännande - i jobbet eller pleasure? Kram

Cattis sa...

Hermia - ge mig gärna fler tips, om du har!

Hermia Says sa...

Titta in hos mig om du vill, några fler tips på just afrikansk litt finns där. Även referat från förläsning av Stefan Helgesson på ämnet.

Cathrin sa...

Åh, tack! :) Jag kämpade på där med uppladdning av bilder och allt. :) Och du, jag var iväg och åt sushi igår. Du skulle vara mäkta stolt över mig om du såg mig hantera pinnar idag.. jag kommer så väl ihåg thairestaurangen i London. "A fork, please." ;)
God fortsättning! Vi hoppas på att vi och föräldrarna får en chans att träffa er en stund när ni kommer upp! Vi har bland annat en hård födelsedagspresent till Simon ju! Massor med kramar :)