måndag 1 februari 2010

Rumkowski gör mig illamående

Snart klar med De fattiga i Lodz. En otroligt bra och fängslande roman, ska dock inte säga mer just nu eftersom vi snart ska diskutera den i salongen och jag vill spara på mina omdömen tills dess. Men jag bara måste få spy lite på själva Rumkowski. Han är en otroligt motbjudande romanfigur. Scenerna med adoptivsonen gjorde mig illamående på riktigt. Nu har jag kommit så långt i boken att han mest av allt är en bruten man, men icke desto mindre osympatisk. Och samtidigt. Och ändå gör han -i alla fall enligt honom själv, en hel del för att skydda de boende i gettot. Eller? Är han enbart en galen tyrann? Skulle de ha haft det bättre helt utan honom?

Det ska bli så spännande att höra vad de andra tycker! Så här tyckte DN och SvD om boken när den kom ut i september. Här också en intervju med Steve Sem-Sandberg, ur DN.

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om De fattiga i Lodz av Steve Sem-Sandberg

Inga kommentarer: