måndag 4 maj 2009

Böcker från London


Min Londonresa blev inte alls vad jag tänkt mig, eftersom jag var sjuk mest hela tiden. Ett stopp på Waterstones och på en ny, och mycket trevlig, Daunt Books i Hampstead blev det dock. Här är resultatet:
The Easter Parade av Richard Yates. Jag bestämde mig ju direkt efter Revolutionary Road för att läsa mer av Yates. Mia tipsade om denna, som ju dessutom är snygg. Jag är som bekant svag för snygga omslag.
What I loved av Siri Hustvedt. En helt ny bekantskap. Strax innan jag skulle åka sa Catrin åt mig att jag måste köpa den. Vilket jag alltså gjorde. Seems very promising!
The Vanishing act of Esme Lennox av Maggie O'Farrell. Mitt enda riktiga spontanköp. After you'd gone fick mig att storgråta och jag tyckte också om My Lover's Lover, så jag ser fram emot att få läsa denna.
Unaccustomed Earth av Jhumpa Lahiri. Anna-Karin tog upp den på vår senaste salong och jag blev så nyfiken att jag inhandlade den direkt. På Daunt var den slut, men Waterstones hade den som tur var.
The Brief Wondrous Life of Oscar Wao av Junot Díaz. Nästa bok i salongen.

Det var mycket som vi planerat för resan som inte blev av när flera dagar gick åt till ett elakt förkylningsvirus. Jag sörjer särskilt att det aldrig blev något besök på Daunt Books i Marleybone och att det inte blev något riktigt botaniserande i bokhyllorna för att hitta helt nya, spännande kamrater. Jag hade också velat återknyta bekantskapen med fler än Maggie O'Farrell. Men jag är nöjd med dem jag kom hem med. Jag har många härliga lässtunder framför mig. De ska avnjutas under den nya snygga läslampan som jag fick i present innan vi åkte!

Inga kommentarer: