torsdag 16 december 2010

Bodil Malmsten och så C&C

Jag och Cattis ska gå och se och lyssna till Bodil Malmsten på Södra Teaterni februari. Och det var ju tur att vi redan har köpt biljetter för nu är de slut. Så slut att Södra teatern har satt in (satt upp? satt ut?) två extraföreställningar.

Jag har alltid beundrat Bodil Malmsten oerhört - intill det besattas gräns. Jag följer självklart henns blogg och har förstås läst ALLT hon har publicerat. Det började med dikterna och så har det bara fortsatt. På scen såg och hörde jag henne för första gången när jag läste litteraturvetenskap på Stockholms universitet för tusen år sedan. Bodil Malmsten läste sina dikter på Café Bojan, arrangerat av Studentprästerna. Lång frågestund efteråt. Jag vågade inte fråga något, men jag satt längst fram tillsammans med Anna - vän sedan över 20 år år tillbaka och tillika Wind Up Women-medlem.

Nästa tillfälle var vid en PEN-prisutdelningen, det kan ha varit 1992 eller 1993. Jag var medbjuden av någon som hade en extra biljett och jag var hänförd över tillställningen där hela Sveriges litterära etablissemang befann sig i publiken. Jag tvättade händerna samtidigt med Bodil Malmsten på damtoaletten på Grand och har väl varken förr eller senare varit så starstruck ...

Hursomhelst - nu ser jag verkligen fram emot februari och Bodil Malmstens föreställning. Oavsett hur den är kommer jag inte att bli besviken.

2 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Du har en award att hämta hos mig :)

Catrin sa...

Å tack!