Det här inlägget är skrivet av salongsmedlemmen David (som tappat sina inloggningsuppgifter till bloggen):
Torka aldrig tårar utan handskar är omhuldad av lyrisk kritik. Det är boken värd. Ingen tvekan om det vill jag mena. Jonas Gardell vet hur en berättelse ska berättas. Det är helt enkelt briljant och lysande att lyckas att förmedla en så dramatisk och ohygglig skildring, som utöver sin gräslighet inte är fiktion utan verklighet, på ett så djupt mänskligt och kärleksfullt sätt.
Torka aldrig tårar utan handskar är omhuldad av lyrisk kritik. Det är boken värd. Ingen tvekan om det vill jag mena. Jonas Gardell vet hur en berättelse ska berättas. Det är helt enkelt briljant och lysande att lyckas att förmedla en så dramatisk och ohygglig skildring, som utöver sin gräslighet inte är fiktion utan verklighet, på ett så djupt mänskligt och kärleksfullt sätt.
Jag vill gärna sjunga med i hyllningskören, och kan inte
annat än att sätta boken i handen på närmsta förbipasserande. Berättelsen bör
läsas och bör tas del av. Som en del av allmänbildningen.
Emellertid har jag trots min lyriskhet några ”aber”.
Gardell är en berättare av Hollywoodkaraktär. Han bekräftar
klichéer utan att generas. Han målar de onda med grova penseldrag, färgen består
av beck. De goda är just goda. Änglar ställs mot demoner.
Landsortsskildring hand i hand med den strikt religiösa
beskrivningen. Något slitet och något tröttsamt – kanske. Två miljöer som folk
nog redan från början har ganska förutfattade meningar om. Inskränktheten i
bruksort ska liksom gnuggas in, och den religiösa indoktrineringen ska med
tydlighet inskärpas hos läsaren.
Jag känner hur Gardell vill ta mig i hand, peka och visa –
här, här här! Titta, lukta, smaka.
– ”Visst, visst, jag
förstår Jonas” hör jag mig själv säga.
Låt mig ta ett exempel. Den vita älgen får närmast ett
religiöst porträtt. Rasmus identifikation med denna älg behöver knappast
beskrivas, men ändå tillägnas Rasmus igenkännande med älgen en hel sida. Alla
förstår vi.
När då Gardell konstfullt och alldeles förträfflig låter oss
sitta med i julfirandet, där vi liksom kan höra pendylens tickande, där
modershjärtat illustreras så kraftfullt att hjärtslagen praktiskt taget får
bladet att bukta ut och in. Gripande, fantastiskt!
Då dyker älgen upp i trädgården! När ondskan, personifierad
i yrkeseleven och bruksortspersonligheten Erik, samtidigt flyger ut och
skrämmer iväg denna symbol blir det väl ändå lite för mycket Hollywood. Ok vi
hajar nu!
Vad finns mer att säga?
Mitt i illustrationen och berättandet kilas det in lite
folkbildning. Passar kanske inte min smak helt och hållet. Men mina
salongsvänner tyckte inte att detta stilistiska grepp fördärvade storyn. Så jag
får knorra med gemener.
Men, som sagt – briljant Jonas. Du har återigen lyckats.
Kanske bättre än någonsin!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar