onsdag 24 september 2008

Mycket vill ha mer

En sak som jag har märkt sedan vi startade vår litterära salong är att mitt behov av att läsa har blivit ännu större. Jag hade en gång en kollega som sa att hennes största sorg i livet var att hon aldrig skulle hinna läsa alla böcker som hon ville under sitt liv. Jag har alltid tyckt att det var fint sagt, men på sistone har den vetskapen också börjat skapa en viss panik. För det är ju sant - det kommer alltid att finnas en massa bra böcker som jag aldrig kommer att hinna läsa. Samma kollega lärde mig också att man inte behövde läsa klart en bok bara för att man måste. Är den inte bra eller tycker man inte om den är det bara att lägga den åt sidan. Klok kvinna.

Nu har jag i alla fall märkt en ny tendens i mitt läsande - jag har flera böcker på gång samtidigt. Det har jag i och för sig nästan alltid haft (ni vet, en pocket är bra att ha på bussen, stora tunga boken passar bäst i läsfåtöljen o s v) men nu är det värre än vanligt. Således läser jag för tillfället Storm över Frankrike till nästa träff, Murakamis Kafka on the shore (eftersom jag aldrig läste klart den i början av sommaren - och det har absolut ingenting att göra med att jag inte tycker om den), Helena Henschens Hon älskade (nyinförskaffad och nyss påbörjad, men oj så lovande), Göran Rosenbergs Plikten, profiten och konsten att vara människa och Virginia Woolfs dagbok 1915-1941 (Ögonblick av frihet).

Den sistnämnda är jag nästan klar med och det har varit fascinerande läsning. Virginia Woolf framstår som en så vanlig, ibland mycket missunsam och ofta faktiskt otrevlig person, samtidigt som jag inte kan låta bli att tycka om henne. Mest fascinerande är den tid hon levde i och alla de människor hon mötte och umgicks med. Där kan man verkligen tala om litterära och intellektuella samtal. En anglofil som jag finner det också oerhört spännande att få röra sig i ett London från början av förra seklet.

Ett av Virginia Woolfs många projekt var att läsa alla klassiker. Se där, en människa som kanske faktiskt hann med att läsa allt hon ville under sin livstid!

2 kommentarer:

Cathrin sa...

Hej! Underbart att du/ni bloggar. Gissa vem som ska bege sig ut på lunchen och införskaffa en Amelia Höst? Dessutom så kan ju det här leda till ett mer sofistikerat läsande för min del, det avverkas ju en hel del böcker på min sida av sängen. Men de brukar inte alltid vara av den karaktären som ni läser. Men jag ska minsann testa. Kram från Cattis kusin Cathrin (Som om det inte var nog förviorrande med Catharina och Catrin redan...)

Cattis sa...

Jag vill bara påpeka att jag inte alls vill kännas vid personen längst till vänster på bilden. Eller som Daniel så diplomatiskt uttryckte det "Den är inte taget från din bästa sida". :)