tisdag 27 juli 2010

Utebliven Östergren-festival i Ångermanland

Nähä, det är bara att konstatera - jag kommer inte att ta mig igenom Gentlemen och Gangsters den här sommaren. Tre veckor på semestern försökte jag, men nu ger jag upp. De får inte följa med mig på den sista lediga veckan. Den som ska tillbringas på Kreta. Oklart vad jag ska ta med mig istället. Jag återkommer om det.

Jag får nog också lov att återkomma om varför jag hade så svårt med Gentlemen och Gangsters . Just nu kan jag inte riktigt sätta ord på det. Jag tror att det har att göra med minnen av en riktig läsupplevelse när jag var drygt 20 och därför mycket högt ställda förväntningar.

Sofi Oksanens Stalins kossor, som inledde semesterläsningen, hade jag däremot inga problem med. Eller jo, den är på många sätt nästan plågsam att läsa. Berättelsen tog sig in under skinnet på mig och låg sedan där och skavde, men så är det ju ibland när något är riktigt bra.

Inga kommentarer: