onsdag 8 januari 2014

Dåligt, dåligt, dåligt!

Så här arg blir jag av dålig litteratur. 
Utfärdar härmed en varning för Dagarna med Farmor av Frédérique Deghelt. Inte sedan jag läste Jojo Moyes och Livet efter dig (som jag sågade här i somras) har jag blivit så irriterad på dåligt språk, dåligt berättande, icke-existerande gestaltande och klysch-fest. Den verkade så lovande, men var så tydligt ett försök till kombination av Igelkotten av Muriel Barbery och Anna Gavaldas Tillsammans är man mindre ensam som inte lyckades med annat än att vara irriterande, samt en inte alls lyckad kopia på något sätt. Kopia är förresten för mycket sagt, hade den ändå varit det, om än blek, hade jag kanske stått ut. Köpte den på Pocket Shop inför en resa under jullovet, men la den ifrån mig efter runt 60 sidor. Ingen anledning att ägna tid åt dåliga böcker när det finns så många bra!

Just nu läser jag istället - med stort nöje - Bea Uusmas utomordentliga bok Expeditionen - min kärlekshistoria som vi ju har som salongsbok, samt Främlingsleguanen av Martina Montelius som vi läser i Hce-bokklubben. Och lite på sidan om läser jag Mats Strandbergs underbara Bekantas bekanta.

Inga kommentarer: