söndag 11 maj 2014

Böcker på hotell

Även jag har varit i Paris. Med mig i bagaget hade jag ett antal böcker som jag såg fram emot att läsa på hotellrummet efter långa dagar i parker, museer och på caféer. Jag hoppades också på ett besök hos Shakespeare and Company.  I verkligheten lyckades jag knappt ta mig igenom en enda sida om kvällarna när jag helt slut efter dagens aktiviteter gick och la mig. Och Shakespeare kom jag aldrig ens i närheten av. Resan var ändå på alla sätt mycket lyckad, om än inte så litterär. Det närmsta jag kom böcker var faktiskt i hotellets reception där jag hittade de här bland annat:


Jag tycker att det är något så fint och sympatiskt med att lämna sina utlästa semesterböcker till nya gäster. Som att föra en lässtafettpinne vidare. En hylla med flera olika genrer och språk, sida vid sida, i en brokig blandning, som jag ofta blir stående framför fantiserande om vem som kan ha läst vad. Den här gången lämnade jag inte något efter mig till hyllan, men jag ser redan framför mig en ny resa, med mera litterära inslag, då jag ska bidra med min egen Parisläsning.

Inga kommentarer: