onsdag 30 september 2015

Så mycket böcker, så lite tid


Bokhögarna på nattduksbordet växer något ohemult trots flitig läsning.

Läser och läser och läser, men ändå räcker tiden inte till ... Just nu håller jag på med The paying guests av Sara Waters och so far so good, kan jag säga. Jag har tyckt mycket om allt jag läst av Sarah Waters hittills och jag anar att den här inte kommer att göra mig besviken.

Cilla Naumann står på tur (därför överst i yttersta högen) för det är salongsboken för tillfället, som vi ska diskutera den 22 oktober, här hos mig. Vi har tillfälligt frångått vår krogtradition, på grund av att vårt nya ställa, Bistro Rouge, mycket olämpligt bytte ägare (igen! det var inte längesedan alls) precis när vi höll på att försöka boka in vår nästa träff.

Under Cilla Naumann ligger Oksanens senaste, som inte ens är särskilt ny längre och den har jag dessvärre ingen lust att läsa sedan min salongskollega Cattis bad om tillåtelse att sluta läsa den för att hon inte gillade. Det skulle i och för sig kunna vara en anledning till att jag skulle uppskatta den, för jag och Cattis brukar sällan tycka likadant om böcker vi läser. men i det här fallet har jag hört samma sak från flera, så det tar emot.

Utan personligt ansvar av Lena Andersson är sorgligt oläst även den, liksom både Wolf Hall av Hilary Mantel och Aldermanns arvinge av Gabriella Håkansson. Den sistnämnda fick jag i födelsedagspresent för TVÅ ÅR SEDAN och fortsättningen, Kättarnas tempel, som kom förra året är inte ens införskaffad. Ännu - är det bäst att jag lägger till, för Gabriella Håkansson är en av mina absoluta favoriter och jag har köpt eller fått och har kvar alla böcker som getts ut av henne och planerar att fortsätta med det. Apropå favoriter så har jag även Kerstin Ekman i högen. Hennes senaste roman, med den vackra titeln Då var allt levande och lustigt, köpte jag och fick signerad på Sigtuna Litterturfestival, men inte heller den har jag börjat på.

Nu får nog Sarah Waters vänta en aning, så att jag säkert hinner läsa Cilla Naumanns Bära barnet hem, innan det är dags att diskutera den i salongen den 22 oktober. Även den införskaffad och signerad på Sigtuna Litteraturfestival. Och sedan får jag nog lov att ta långledigt för att avverka och njuta av alla olästa böcker som ligger där och väntar på mig.



Inga kommentarer: