måndag 30 augusti 2010

Mitt livs bokhylla

Johanna L på Bokhora har tillsammans med andra författare satt ihop sitt livs bokhylla i den nya Akademibokhandeln vid Hötorget. Varje författare har fått välja ut fem böcker var som påverkat dem samt gett en kort motivering varför.Det kan man läsa mer om här.

Jag tyckte att det var så kul att jag var tvungen att lämna mina fem i en kommentar. Det blev så här:
Strändernas svall av Eyvind Johnson, för att det var den enda roman jag verkligen tog míg tid att njuta av under litteraturstudierna,
Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta, för att jag bara älskar kampen mellan gott och ont, syskonkärleken, all symbbolik och att jag alltid, alltid återkommer till den,
Enduring Love av Ian McEwan, för att den fångade mig från första raden och inte släppte taget förrän hela historien var berättad,
Norwegian wood av Haruki Murakami, för att den öppnade mina ögon för något helt nytt,
Mor gifter sig trilogin, för att Moa Martinson är Moa Martinson är Moa Martinson…

Egentligen är det ju helt omöjligt att välja bara fem, men jag bestämde mig för att ta de fem som först dök upp i huvudet och jag tycker nog att det blev det bästa urval jag hade kunnat gjort. Men visst finns det många till som jag skulle vilja ha med på den listan.

För övrigt just nu, min son, snart fyra år, pysslar - han klipper och klistrar ihop sin egen bok. Mission accomplished.

1 kommentar:

Catrin sa...

Jag måste nog också välja en Murakami, men inte Norwegian Wood, utan antingen Kafka på stranden eller Fågeln som vrider upp världen. Och så måste jag ha med en Kerstin Ekman, till exempel Gör mig levande igen, där ju apropå Eyvind Johnson KRILON.trilogin spelar en stor roll. Men en bok som jag verkligen greps av var Siri Hustvedts What I loved, jag kan nästan börja gråta när jag tänker på den. Och apropå Siri så väljer jag nog även Paul Auster, kanske Månpalatset som var den första Auster-roman jag läste.

men vänta! Nu har jag ju inte med en enda Torgny Lindgren som ju är en stor favorit! Och jag har också missat att nämna Strandmannen av Peter Kihlgård, som avr en sån bo som jag blev het besatt av ...