torsdag 19 april 2012

Från Blonde till Buddenbrooks - igen

Med vemod skildes jag från Jan Guillou, Åsa Linderborg och min nya favorit Carin Mannheimer, som utgjorde läspanel i Bokcirkeln i P1 om Blonde våren 2010, och som jag haft som sällskap som poddradio till och från jobbet den här veckan. Knappt hade slutsignaturen klingat av förrän jag tog mig an nästa nerpoddade Bokcirkeln - om Buddenbrooks från hösten 2009.

Vi i salongen läste Buddenbrooks samtidigt som Bokcirkeln i P1 och en av anledningarna var just att programmet tog sig an den här mastodontromanen av Thomas Mann. Jag lyssnade på några av programmen då, men får en helt ny upplevelse den här gången.

Jonas Karlsson (som vi i WOW ju senare återvänt till, men som författare när vi läste hans novellsamlingar för inte så länge sedan i salongen) identifierar sig mycket starkt med Toni. Toni var allas vår favorit i salongen, det minns jag tydligt - och nog känns det som om hon toppar listan även hos Bokcirkeldeltagarna. Helena Henschen oroar sig för barnet Hanno. Liksom jag och Anna-Karin gjorde.  Vi var enormt oroade för det här stackars barnet, pratade länge och väl om honom - hans öde gjorde väldigt starkt intryck på oss.

Lite om vad jag tyckte då finns i det här inlägget från hösten 2009.

Här är en samlad sida från Bokcirkeln, inklusive chattar med deltagarna från 2009.

Samtidigt som det är ren njutning att lyssna på programmen gör jag det med ett styng av sorg i hjärtat när jag hör Helena Henschen, som inte finns mer. Att hon gjort stort intryck på mig vittnar inte minst alla inlägg där hon figurerar här på bloggen.

På måndag är det dags för träff i salongen igen, och för första gången tror jag har jag inte ens börjat på boken vi ska läsa - Spökljus av Jopseph O' Connor -  för jag har inte fått tag på den. Väntar på ett bokpaket från AdLibris, och står på kö på bibblan. Nu ska jag försöka ta reda på om jag kan ladda ner den som e-bok, eller lyssningsfil. Tips eller råd om detta mottages tacksamt!


Inga kommentarer: