måndag 1 oktober 2012

Bokmässan

Kommer ni ihåg förra året, då jag läste jag om Bokmässan och önskade att jag var där? Och att nästa år, det vill säga i år, så skulle jag vara det. Men länge verkade det som att det inte skulle bli någon bokmässa i år heller och jag var lite ledsen över det. Sedan föll det sig så att jag råkade vara hos en av mina bästa vänner, tillika bibliotekarie, i Borås i helgen. Och banne mig - Bokmässa blev det! Jag kom, inte helt oväntat, hem igen med en betydligt tyngre resväska än när jag åkte, för nu innehöll den böcker till både mig, maken och barnet.

Förutom att titta på böcker, känna på böcker, bläddra i böcker och handla böcker hann jag också med att lyssna på en del författare. Det mesta helt oplanerat för att jag råkade gå förbi just som de var på scenen; Josefin Sundström, Jan Guillou och Karolina Ramqvist till exempel. Och Ebba Witt Brattström som samtalade med Helena von Zweigberk. Under lunchen satt jag med programmet och såg att Jonas Gardell skulle prata klockan 16, så det planerade jag in.

Nu blev det inte mer än en dag för oss på mässan, men vilken dag det var. Mest rörd blev jag när Gardell pratade, roligast var det att se så många barn med böcker och trevligast var det att stå och samtala med Helén Enqvist i Sekwas monter. Jag tror att jag måste göra om det här nästa år. Kanske med resten av Wind up Women!

1 kommentar:

Catrin sa...

OJ! Vi parallellbloggade!