tisdag 11 mars 2014

När man läser om

Jag läser sällan om böcker, är alldeles för otålig och har ständigt en hög med nya som väntar på mig. Jag har inte tid att gå tillbaka utan vill framåt. Men så ibland faller det sig så att jag får anledning att läsa om och jag blir alltid, alltid överraskad. Med andra erfarenheter läser jag texten på nytt och ser annat än jag såg den första gången. Och med åren har mitt minne skalat bort saker från det jag en gång läste så att jag inte ens kommer ihåg dem. Det är fascinerande.

Just nu består i princip all min läsning av omläsningar- Harry Potter med sonen och så kurslitteraturen, just nu Great Expectations och innan den Jane Eyre. Jag är glad att jag tvingas till det (nåväl, något riktigt tvång är det ju inte, utan helt frivilligt), för det ger mig helt klart nya perspektiv.

Förutom all denna nygamla läsning så har ju salongen valt Under all denna vinter. Vi ses på torsdag för att prata om den. Jag har inte läst ut, men kommit en bit på väg. Det har varit svårt att lägga den ifrån sig och det ska som alltid bli roligt att höra vad kompisarna tycker.

Inga kommentarer: