onsdag 4 november 2009

Buddenbrooks är seg

Nej, det går inget vidare med Buddenbrooks för mig måste jag erkänna. Inte så att den är dålig eller ointressant, men precis som med de stora ryssarna har jag lite svårt att hålla reda på alla dessa personer som figurerar. Fick rådet att strunta i det, men den enda som jag har koll på är lilla Toni Buddenbrook, som jag dessutom i två kapitel trodde var en kille, tills han omnämndes som hon. Och han precis glömma det tills nästa gång hon omnämndes och jag tänkte, vem är hon?

Jag blandar ihop konsuln med hans pappa och de olika kvinnorna - fruar, väninnor, systrar och svägerskor - vet jag att de finns där, men har ingen aning om vad de heter eller om de gjort något av vikt, vad de tänker och känner.

Det verkar som om Helena Henschen i P1:s bokcirkeln också hade svårt att komma in i boken, men sedan tyckte hon mycket om den, vilket framgår i chatten med Helena som finns på Bokcirkelns hemsida.

Och i chatten med Göran Greider märker man att han verkar inte ha tyckt om den lika mycket, men har några mycket intressanta tankar om den.

Jag blir hursomhelst peppad att läsa vidare! Och det behövs, jag har bara läst cirka 100 sidor och undrar om jag kommer att hinna färdigt till nästa måndag då denna mastodont-roman ska nagelfaras i salongen!

Inga kommentarer: