tisdag 18 oktober 2011

Jag är kär i Klas Östergren men håller inte med honom om någonting

Varje tisdag strax efter 18.30 sätter jag mig i bilen för att åka till stallet. Förra veckan hamnade jag mitt i Bokcirkeln i P1 och förstod strax att de läste Gösta Berlings saga, men under den lilla stunden jag lyssnade kunde jag inte begripa vilka deltagarna var. Jag kände så igen mannens röst, men kunde inte alls placera honom.

I kväll satt jag redan i bilen när det var dags för programmet och då presenterades också deltagarna: Unni Drougge, Aino Trosell och Klas Östergren. Såklart att det var Klas Östergren! Alla bitar föll på plats. Det var alltså reprisen på program två som jag lyssnade på idag och de har hunnit cirka 200 sidor. Vi läste ju Gösta Berlings saga i salongen i våras och jag har den fortfarande i färskt minne så det är väldigt kul att höra vad Bokcirkeldeltagarnas tycker om den. Trots att jag är så otroligt förtjust i Klas Östergren - oreserverat och okritiskt - kan jag inte alls hålla med honom i hans åsikter. Snarare intar jag en tvärton-hållning, liksom också Aino Trosell gör, det verkar som om hon och jag har liknande uppfattningar.

Det finns mycket att inspireras av i programmet tycker jag, inte minst diskussionspunkter att ta med sig till våra egna träffar i vår egen bokcirkel. Vi har förresten gått hand i hand med Bokcirkeln i P1 en gång  - det var när de läste Buddenbrooks  - då gjorde vi det också.

1 kommentar:

India Pharmacy sa...

Jag har också läst Just Kids i sommar (och kommenterat på min blogg) i samband med att jag såg Mapplethorpeutställningen på Fotografiska Muséet. Jag tyckte också att Just Kids var jättebra. Och vänskapen var ju alldeles unik, helt klart.