torsdag 6 oktober 2011

Romanska bågar

Om någon timme ska jag byta mysbyxorna och over size-tröjan som jag hasar runt i här hemma mot en festligare stass och bege mig till salongens träff på restaurang Järnet i Gamla stan, inte långt från Svenska Akademiens lokaler. Där ska vi prata mycket och länge om allt möjligt, men allra mest om Tomas Tranströmer skulle jag tro.

Till dess ska jag ägna mig åt helt annan litteratur, men i bakhuvudet kommer jag att höra den här:

Inne i den väldiga romanska kyrkan
trängdes turisterna i halvmörkret.
Valv gapade bakom valv och ingen överblick.
Några ljuslågor fladdrade.
En ängel utan ansikte omfamnade mig
och viskade genom hela kroppen:
”Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.
Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.”
Jag var blind av tårar
och föstes ut på den solsjudande
piazzan tillsammans med Mr och Mrs Jones,
Herr Tanaka och Signora Sabatini,
och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.


Ur diktsamlingen ”För levande och döda ” (1989)

Lyssna på Romanska bågar här.

1 kommentar:

pharmacy reviews sa...

Jag måste säga att jag är så glad att hitta din blogg, trots att jag gjorde det genom en lyckträff. Den information som publiceras här är så underhållande och annorlunda än andra bloggar. Kort sagt, en riktigt fin blogg som jag ska hålla besöka så ofta.