fredag 2 december 2011

Finaste julgranen?


Varje år är det samma visa. Någon dag före julafton bär vi hem en stor gran, ställer den i vardagsrummet, pyntar den med röda kulor och julgransljus. Barnets ögon tindrar och vi suckar nöjt - det är julefint i hemmet. Några dagar efter nyår tar vi bort belysning och kulor och bär ut granen. Och så suckar vi - det är barr i hela hemmet. Barr som vi fortsätter att hitta fram till midsommar. Eller längre. Men nu tror jag att jag kan ha hittat lösningen på problemet. Se vilken fin julgran de har på biblioteket i Alvesta!

Annars kan jag berätta att jag har läst ut Grand final i skojarbranschen och tyckte riktigt mycket om den. Ett extra plus var att den bitvis utspelade sig i Kramfors, där jag ju ofta är, framförallt om somrarna. Det är speciellt när platser som jag känner väl figurerar i de böcker jag läser. Den där känslan av att veta exakt vilket gathörn det är de pratar om. Fnittra lite när man känner igen vissa lokala egenheter. Se just den kröken av älven som beskrivs framför sig. Just Kramfors brukar kanske inte vara den vanligaste platsen i de böcker jag läser. Så det var faktiskt lite extra kul.

Jag har också läst En stor och en liten är borta av Elisabeth Cleve. Den handlar om Victor, som nyligen har förlorat sin mamma och lillebror i en bilolycka. Victor och hans pappa överlevde och nu försöker de att överleva sorgen och saknaden. Det är en sann historia. Elisabeth Cleve är barnpsykolog och arbetar på Ericastiftelsen i Stockholm. Genom hennes berättelse får vi följa lilla Victor, och till viss del hans pappa, i kristerapin. Det är oerhört sorgligt att läsa om hur denna lilla kille försöker hantera alla känslor av kaos som har bär på. Hur han arbetar sig igenom sorgen. Hur klok han är, trots att han är så liten. Jag har gråtit massor. Samtidigt är det fascinerande att se hur små barn kommunicerar inte bara med ord utan också med sina handlingar. Det är mycket som sägs i det tysta.

Igår var jag förbi Brombergs julbazar och köpte med mig Jonathan Franzens Frihet hem. Än så länge har jag bara läst ett par kapitel, men jösses vad bra det är. Den blir mitt förslag på julläsning i salongen!

3 kommentarer:

Jessica (ord och inga visor) sa...

Intressant att du tycker om Frihet (du kanske läste min text om den), ser fram emot att läsa blogginlägg om det sedan!

Cattis sa...

Jo då jag har läst din text! Ska bli kul att se om jag känner likadant eller om jag faller in i hyllningskören. Återkommer om detta. Och apropå hyllningskörer - jag såg också din text om JCO och kan meddela att jag tillhör dem som absolut inte kan förstå varför hon är så hyllad. Jag tycker att hennes böcker börjar bra och lovande, men sedan känns det som att hon har för bråttom att avsluta så att hon lämnar sina karaktärer i sticket. Jag tror inte den höga produktionstakten är bra:) Jag ska erkänna att jag var helt uppslukad av Blonde till att börja med och ganska länge, men i slutet var jag på gränsen till förbannad. Jag vet inte om du såg min text om den? Att JCO diskuteras i nobelprissammanhang är för mig helt obegripligt. Något som har lett till en del härliga diskussioner i WOW eftersom Catrin och Anna-Karin är av rakt motsatt åsikt. Skönt att smaken är så olika ändå!

Catrin sa...

Jag gav ju P Freedom i julklapp förra året - så den finns härhemma. Fortfarande oläst av oss alla.. Tar den gärna som julläsning!