tisdag 8 oktober 2013

Jag - en bokkonsument

Jag skriver alltid mina blogginlägg tämligen spontant och sitter inte och filar speciellt länge på mina texter innan jag publicerar. Jag tänker inte på dem som någon sorts recension utan snarare som mina personliga reflektioner och tankar. Nu har jag precis gjort det om Helena Thorfinns Innan floden tar oss, men denna gång känner jag att jag vill tänka igenom mina intryck en gång till. Medan jag gör det kör jag bokkonsumentsenkät från Bokhora. Varsågoda!

Senast inköpta inbundna bok: Torka aldrig tårar utan handskar, del 3, Döden av Jonas Gardell.
Senast köpta pocketbok: Heja, heja av Martina Haag
Favoritgenre: Oj, svårt. Jag har bättre koll på vad jag inte läser, nämligen deckare. Hm, pass.
Ultimata längden på en bok: Det beror ju väldigt mycket på boken, men rent generellt säger jag 300-400 sidor. Är inget stort fan av tegelstenar.
Favoritbokhandel: Den ligger på Marelybone High Street i London och heter Daunt Books. Den har jag bloggat om lite och , och det har även Catrin gjort både här och där. Just i detta nu blev jag helt uppiggad av att tänka på att jag om några veckor kommer att vara i London igen. Måste få till ett besök på Daunts då.
Favoritbibliotek: Lika bra att direkt erkänna att jag är ganska dålig på att nyttja bibliotek. Trots att jag älskar dem och tycker att de är så viktiga. Sonen och jag besöker i alla fall ganska regelbundet vårt i Solna. Och om somrarna är det tradition att låna semesterläsning till samma son på biblioteket i Kramfors. Båda har otroligt trevlig och kunnig personal!
Favoritplats att läsa (i hemmet): Badkaret! Men nu har jag ju inget längre (åh, vad jag saknar det), så nu blir det för det mesta i min egen lilla läshörna eller sängen. 
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): Vid havet - Medelhavet helst (åh, vad jag saknar också detta) - eller på tåg.
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Jag köper mest i pocket, eftersom inbundna böcker är så tunga att bära på i väskan till och från jobb. När jag köper inbundet är det oftast för att jag vill ha boken direkt när den kommer ut och i några fall också för att det är en riktig favoritförfattare som t ex Ian McEwan. 
Bästa lässnackset: choklad (men inte för varm, man vill inte kladda ner sidorna)
Bästa läsdrycken: Räknar utan inbördes ordning upp te, kaffe och vin.
Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Om jag fick välja - en spinnande katt i knät. Men nu får jag inte det så då får det bli Katie Melua, Sophie Zelmani eller sonen som grejar.
När på dygnet läser du helst? Närhelst jag kan. Läser jag vid läggdags har jag dock en tendens att endera somna mitt i en mening eller inte kunna sluta så att det blir alldeles för sent innan jag släcker, så dagtid bäst.
Bästa bakfylleläsningen: Tidningar man bläddrar i för att titta på bilder mest.
Bästa kollektivtrafikläsningen: Här funkar precis allt och här sker större delen av min läsning under vardagar.

Inga kommentarer: