lördag 12 oktober 2013

Wind up Women goes mat- och bakblogg

I dagarna kom jag på att jag aldrig skriver om kokböcker härinne. Mycket konstigt med tanke på att jag äger en lång rad och gärna både lagar och att äter god mat. Jag är dessutom mycket förtjust i att baka tårtor, framförallt under sommarsemesterveckor, då jag testar det ena bakverket efter det andra.

När det gäller matlagning följer jag sällan recept, men jag har ändå ett antal som jag gärna hämtar inspiration ifrån och som också har favoritrecept som jag ständigt återkommer till. Bland dem finns till exempel Jamie Olivers första tre kokböcker - The Naked Chef, The Return of the Naked Chef och Happy Days with the Naked Chef - Anna och Fanny Bergenströms Kärlek, oliver och timjan och Malin Landqvists En god sommar. Allt jag testat ur dem har blivit supergott och det är dessutom lättlagade recept, vilket jag gillar. Enkelt och gott är helt enkelt bäst! Jamie's risotto är t ex återkommande favorit och hans Tray baked Salmon with Olives, Green Beans, Anchovies and Tomatoes har jag lagat så många gånger att jag tappat räkningen. Den går hem i alla åldrar - extra plus.

Anna Bergenström klassiker Annas mat finns också i den lilla kokbokssamlingen och jag önskar mig nu Under Valnötsträdet av Anna och Fanny Bergenström, eftersom den fattas. Relativt ny är Lotta Lundgrens Om jag var din hemmafru. Den har av någon anledning blivit stående rätt länge innan jag testade något recept (har dock bläddrat i den en hel del), men nu har två lagats i ganska rask följd. Jag är inte helt övertygad, men tänker försöka mig på fler. Rolig och snygg är den i alla fall i sitt annorlunda upplägg både vad gäller texter och mat så den pryder sin plats där på hyllan.

I somras testade jag för första gången att laga raw food, både bakverk och mat. Jag hade fördomsfullt nog mina farhågor men det blev förvånansvärt gott. Eller riktigt gott, om jag ska vara ärlig, Pajer med botten av quinoa eller linser istället för mjöl låter kanske märkligt, men är det inte alls. Tvärtom! Maten är min medicin av Janesh Vaidya användes flitigt under sommarmånaderna och nu lagas t ex rödbetsbiffarna lite nu och då. De små chokladrutorna med kakao, kokos och chili bland annat är också mums!

När det gäller tårtor och kakor så är den absoluta favoriten Njut en liten smula av Therese Wikström. Allt blir vackert och gott! Hennes Tillfällen att njuta en liten smula är inte dum den heller. Även bland dessa böcker finns Anna och Fanny Bergenström med. Sött, Sweet, Dulce med bakverk och efterrätter från hela världen är bara så bra. Och vacker. Kok- och bakböcker måste också tilltala ögat! Det var av den anledningen som jag köpte Sweet dreams av Åsa Svanberg och Malou Holm förra året. Här hittar man de mest magnifika tårtor i många lager, men de blir kanske i mäktigaste och sötaste laget för mig. Det gör nu inte så mycket eftersom jag hellre bakar än äter tårtor och de är fantastiskt vackra att se på.

Nå, efter allt detta skrivande om mat och bak är jag riktigt hungrig. Tur för mig då att vi snart ska på tidig middag hos god vän och få äta riktigt hemlagad, god etiopisk mat. Kan inte bli bättre!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Now we're talking! :D Kokböcker är bland det bästa som finns.

Cathrin

Cattis sa...

Ja, det är inte så dum läsning det heller! :)