söndag 5 juli 2009

SOS från mänskligheten

Johanna Nilsson är så bra! Den här boken, SOS från mänskligheten, tycker jag ännu bättre om än De i Utkanten Älskande. Att det fortfarande är synd om människorna kan man lätt konstatera - och samtidigt - några av dem kommer ut på andra sidan och hittar en slags lycka. Det är tur, fär annars skulle det bli outhärdligt.

Jag fortsätter allts min egen Johanna Nilsson-festival, jag har fortfarande två olästa romaner som står i hyllan och väntar. Samtidigt som jag tar mig igenom Ängelns lek - jag kan inte nog poängtera hur besviken jag är. Den lever inte alls upp till mina förväntningar efter Vindens skugga. Visst är den spännande, likt en Dan Brown-deckare ungefär. Platt, ytlig, förutsägbar, men med massor av cliffhangers, varför jag förstås måste läsa vidare trots tilltagande irritation.

På tisdag ska jag dock lämna Johanna Nilsson för en stund för att tillsammans med Anna-Karin njuta av Joyce Carol Oates på Kulturhuset. DET ser jag verkligen fram emot!

Inga kommentarer: