onsdag 8 juni 2011

David Nicholls i Äppelviken

Jag har just kommit hem från en träff med författaren David Nicholls på fina Äppelvikens Bokhandel. Det var trevligt på alla sätt och vis med en hel hög förväntansfulla kvinnor (mest)som nästan alla hade läst One Day. Mr Nicholls himself var precis så sympatisk som man kunde förvänta sig. Det var också hans svenska förläggare Pia Printz som ledde samtalet under kvällen.

David Nicholls berättade bland annat att han fått inspiration till One Day's upplägg från en mening i en Thomas Hardy (om jag kommer ihåg rätt)roman, att han identifierade sig mer med Emma än med Dexter ("although I've known many Dexters")och att han var nöjd med filmen som snart har premiär, även om en del av historien har fått omarbetas för att passa filmmediet. Han berättade också att han under sin tid som misslyckad (enligt honom själv) skådespelare kom att förstå att det riktigt roliga var att skriva berättelserna inte att framföra dem och att han tar sig an en ny roman på samma sätt som när han skrev för tv - han skriver stommen till hela berättelsen först och bygger sedan upp historien kring det. På frågan om han alltid håller sig till den ursprungliga planen svarade han att i t ex Dexters fall var det inte så. Han skulle ursprungligen bli journalist, men hans karaktär utvecklades inte åt det hållet, han var helt enkelt inte så bra på det skrivna ordet, så det fick bli programledare på tv i istället.

Det och en massa mer fick jag lära mig ikväll. Skönt också med en författarmöte i det lilla formatet, omgiven av böcker. Fler sådana i framtiden hoppas jag på!

1 kommentar:

Catrin sa...

Ja. Så ska de vara tycker jag. Söderbokhandeln brukar anordna en hel del trevligheter. Kanske något för vår litterära agenda till hösten?