torsdag 8 september 2011

När läsningen stör läsningen

De senaste veckorna har det mesta av min vakna tid ägnats åt att läsa. Inte skönlitteratur utan konventioner, artiklar, forskningsrapporter och annat som har med de kurser jag just nu pluggar att göra. Det är spännande, roligt och intressant på alla sätt, men det har en baksida. Jag hinner, alternativt orkar, inte läsa någonting annat. Flera böcker som jag påbörjade men aldrig hann avsluta i somras ligger och väntar på att jag ska ta upp dem. Varje gång jag går förbi dem liksom ropar de "Hallå, här är är jag. Kommer du ihåg mig?". Mycket sorgligt. I ärlighetens namn törs jag heller inte riktigt öppna dem. För nu när jag har i princip obegränsat med tid att läsa är risken stor att just de här romanerna skulle få företräde framför annan litteratur.

Igår kväll kunde jag dock inte låta bli att ta med mig Niceville när jag gick och la mig. Den är rackarns bra och egentligen skulle jag bara vilja ägna den här dagen åt att läsa ut den. Men icke, jag tar istället mitt kompendium, min märkpenna och sätter igång. Pluggar jag på riktigt bra tänker jag belöna mig själv med mer Niceville ikväll!

Inga kommentarer: