tisdag 24 juli 2012

Betar av semesterläsningshögen … Kyssa sammet utläst.


Till slut blev jag ju klar med Drömbokhandeln och satte därefter tänderna i Kyssa sammet av Sarah Waters. Det är Sarah Waters debutroman, som kom 1998, men på svenska först 2004. Den blev snabbt lev omåttligt populär och enligt baksidestexten har den ”numera kultstatus och räknas som en modern klassiker”. Nu ska jag inte ge mig in på vad som kännetecknar vare sig kultstatus eller modern klassiker, så om Kyssa sammet kvalar in under den beskrivningen ska jag låta vara osagt. Däremot kan jag säga att jag tyckte mycket om den och att den under två-tre dagar utgjort den perfekta semesterläsningen: snabbt, lätt, spännande, men utan speciellt avancarad handling.

Av Sarah Waters har jag tidigare läst Nattvakten, som utspelar sig under andra världskriget i London. Det är en bok som jag faktiskt tänker på ganska ofta, märkligt nog, för jag tyckte inte att den var jättebra. Enligt ett blogginlägg jag skrev när jag precis börjat läsa den tyckte jag i och för sig att Sarah Waters var ”en trevlig bekantskap”, men själva historien grep aldrig tag i mig och det gick långsamt att läsa. Däremot var jag förtjust i personerna och tyckte att de var väl gestaltade. Riktigt intressant är skildringen av homosexuellas situation och särskilt lesbiska kvinnors.

Kyssa sammet är en historisk roman och utspelar sig på slutet av 1800-talet, också i London. Även här står kvinnor och kvinnors situation i fokus. Det handlar också här om lesbisk kärlek och vad det kan innebära i det viktorianska England. Jag funderar lite över hur pass mycket Sarah Waters fiktion kan stämma med verkligheten. Hur har hon bedrivit sin research? Vad kan det finnas för dokument om homosexuella kvinnors situation på 1880-talet? Jag betvivlar inte att skildringarna kan äga sin riktighet: Sarah Waters har skrivit en avhandling i engelsk litteratur om lesbisk historisk fiktion!

Kyssa sammet (vars engelska titel är Tipping the Velvet) har kritiserats för att inte karaktärerna gestaltas ordentligt, för att inte vara tillräckligt erotisk, för att vara alltför pastischartad för att bli spännande och angelägen. Men jag håller inte med. Jag tycker att den är spännande, rolig och på sina håll så explicit i sexskildringarna att jag rodnar under läsningen ...  Sarah Waters lyckas hålla mitt intresse vid liv boken igenom (även om jag snabbläser vissa avsnitt, det ska erkännas) och jag tyckeratt hon är fenomenal på att måla upp ett London i slutet av 1800-talet. Jag ser precis hur staden ser ut, känner lukterna, hör vagnsgnissel och vardagsprat på gatorna, känner spänningen och lockelsen från teatrarna.

Som debut betraktad tycker jag att Kyssa sammet får betyget Väl godkänd. Och som sagt, perfekt lat sommarläsning bjöd den på!

Nu har jag gett mig i kast med nästa bok i högen: Bumerang av Tatiana de Rosnay. Prognos: Lovande.

Inga kommentarer: