fredag 6 juli 2012

Sommarlån på bibblan

Egentligen hade jag tänkt att ha Cora Sandels Alberte-triogi som sommarläsning och lyssna på Bokcirkeln i P1 när de gjorde detsamma, men den idén föll på grund av att första delen var utlånad på min närmsta bibbla. Så då lånade jag lite annat istället. Hursomhelst så beställde jag Alberte och Jakob, fick besked om att den fanns att hämta och när jag väl kom iväg för att hämta mitt beställda ex såg jag försent att jag var för sent ute och så var den utlånad IGEN. Så då lånade jag lite till, av annat.

Sommarens läsning är med andra ord en salig blandning av böcker som jag velat läsa och vad som verkligen fanns för utlåning.

Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger lånade jag för att jag tyckte så mycket om hennes Själens osaliga längtan som jag läste för några år sedan. Claude Izners Mordet i Eiffeltornet och övriga i serien har jag varit sugen på ända sedan jag läste om den och de andra i nämnda serie hos Calliope. Jag nöjder mig med den här så länge så får jag se om jag får mersmak.

Så har jag plockat på mig en Arne Dahl också. Jag är ingen stor deckarfantast, men gillar Arne Dahls böcker om A-gruppen och brukar läsa en eller två av dem på somrarna. Jag läser de inte i någon speciell ordning. Just i år har jag lånat Efterskalv men jag är snart klar även med Mörkertal - men den lyssnar jag på. Fint sällskap på väg till och från jobbet!

Så blev det också Kyssa sammet av Sarah Waters. Den blev ju så hyllad när den kom, men jag kom mig aldrig för att läsa den. Däremot läste jag Nattvakten och det är en sån där bok som fastnat.  Ytterligare två som jag lånat för att gillar författarna är Anna Gavaldas Lyckan är en sällsam fågel och Tatiana de Rosnays Bumerang. Börjar ana ett mönster här, i mina val ... Nå, Anna Gavalda kan vara en chansning. Jag blev otroligt förtjust i Tillsammans är man mindre ensam, men fullkomligen avskydde den lilla romanen Lyckan är en sällsam fågel. Men de korta novellerna i Je voudrais que quelqu'un m'attende quelque part tyckte jag om. Av Tatiana de Rosnay har jag bara läst Huset du älskade, och den gillade jag ju till största delen, även om jag fann den mörka hemligheten i historien lite väl förutsägbar och slutet lite väl smetigt. Även Bumerang är utgiven på trevliga Sekwa förlag, och det brukar borga för god kvalitet.

Faktiskt finns ytterligare en deckare i högen - Död i gryningen av Deon Meyer. Jag vet ingenting om Deon Meyer men fick en rekommendation tidigare i veckan och valde denna bara för det.

Slutligen en författare som jag varit nyfiken på i många år men aldrig läst något av: Anna-Karin Palm. Det är nästan så att jag inte tror mig själv när jag skriver det, har jag verkligen inte läst Målarens döttrar? Faunen? Nä, jag har inte det. Men nu ska jag i alla fall läsa hennes Snöängel.

Det enda jag funderar på är hur jag ska hinna. Zlatan har jag inte ens börjat på, ej heller En dåres försvarstal. Just nu håller jag på att läsa Drömbokhandeln (ytterligare en Sekwa-bok!) och jag har även en Joyce Carol Oates på gång, Lilla himlafågel, som jag har tagit en liten paus ifrån. Och på landet väntar ju Snabba cash, som jag ska läsa ut så fort jag kommer dit! Det blir allt som allt 13 böcker om jag räknar även de som jag har som pågående. Det borde jag hinna med om jag ger mig själv riktigt mycket skön lästid i sommar.


Inga kommentarer: