söndag 19 april 2009

Påven Johanna utläst

Jag gav ju en kort delrapport innan påsk och lovade att återkomma när den var utläst. Nu är det ett tag sedan, men löften är till för att hållas.

Till att börja med var jag mycket nöjd med Donna Woolfolk Cross roman, som jag fått låna av en kollega. Jag gillade den ganska uppstudsiga Johanna, som tog varje tillfälle i akt att lära sig nya saker - som att läsa och skriva i en tid då det ansågs att kvinnor inte skulle kunna annat än att sköta ett hem. Boken är välskriven och dessutom ganska rolig, även om det också finns passager av brutalitet som tunga.

Drygt halvvägs tyckte jag dock att berättelsen började tappa i fart och fokus. Jag tyckte att vissa delar av Johannas liv fick för mycket utrymme, medan andra passerade för snabbt. När hon äntligen kom till Rom hade jag velat följa hennes resa till påvetronen mer djupgående, men där tyckte jag att författaren hastade fram.

Upplösningen blev också för väntad och för enkel på något sätt. Jag hade velat haft mer. Ett mer komplicerat slut kanske. Men visst är det spännande att tänka att det naturligtvis måste ha funnits kvinnor som levt som män för att få tillgång till en värld annars endast förbehållet männen. Hur såg deras liv ut? Och tänk om det faktiskt till och med har funnits en kvinnlig påve.

Inga kommentarer: