lördag 18 april 2009

Snart dags för salong igen

På tisdag är dags igen för ett möte i den litterära salongen. Den här gången har vi läst Reglerna av Sara Mannheimer. Jag köpte boken på Debutbar på Kulturhuset för ett år sedan och läste den under hösten. Den är mycket speciell på många sätt och jag har ju redan lagt ut texten om den i flera inlägg här på bloggen, men ska kanske hitta något nytt att tillföra när vi nu ska diskutera den allihopa! Det ska bli väldigt intressant att höra vad de andra tycker.

Under tiden funderar jag på vad jag ska bidra med för läsönskning till nästa tillfälle. Redan förra gången nämnde jag Historikern av Elizabeth Kostova, en bok jag har i min ägo sedan några år tillbaka, men ännu ej läst. Jag läser gärna er Murakami, för trots att vi är sådana Murakami-lovers i salongen har vi hittills inom formerna för vår bokcirkel enbart läst Kafka på Stranden. Sedan har vi i sanningens namn diskuterat en hel del Murakami i alla fall.

Klassiker har vi vi också pratat om att vi vill läsa och diskutera. Jag skulle gärna läsa om alla härliga Jane Austen, inte minst Emma som är min Austen-favorit. Här har jag återigen blivit nedröstad. Vi har pratat om de stora ryssarna, dock utan att kunna enas. Jag håller på Tjechov, någon annan på Dostojevskij och någon tredje på Gogol (se bild på Gogol!)

Kanske jag tar och plockar fram en av alla "böcker-du-måste-läsa-innan-du-dör"-listor och så kan vi börja bocka av.

Inga kommentarer: