torsdag 15 oktober 2009

Allt är upplyst utläst, Buddenbrooks påbörjad

Statusrapport läsning: Läste ut Allt är upplyst igår. Jag håller med er (andra i salongen) att det är en rolig bok med mycket humor, som inte minst avtecknar sig i språket. Och visst nämnde i alla fall Cattis att den samtidigt var väldigt sorglig. Det var en underdrift. Vid salongsmötet hade jag hunnit cirka två tredjedelar. Och visst anade jag lite vartåt det barkade, på ett tidigt stadium blir ju läsaren upplyst om att staden Trachimbrod förintas under andra världskriget. Men att vi skulle få tas med på den resan, var för mig, märkligt nog, ändå lite oväntat.

Jag hade knappt hämtat från hela byns utplåning och farfaderns självmord när jag påbörjade Buddenbrooks, som redan på första sidan introducerar en hel racka människor. Jag tänker omedelbart på de stora ryssarna när så många karaktärer ska hållas reda på och har de banne mig inte smeknamn allihopa också. Det här blir en utmaning som jag ser fram emot! I Bokcirkeln i P1 har de hunnit MYCKET längre, men det gäör inget- Jag lyssnar ändå på programmet i efterhand i min iPod.

Inga kommentarer: