söndag 10 januari 2010

Ledighetsläsning


Innan ledigheten såg jag framför mig att jag skulle avverka ett berg med böcker, nämligen alla de som ligger på mitt sängbord och väntar på att bli lästa. Jag trodde också, precis som förra året, att jag skulle få en hel hög med nya spännande böcker i julklapp. Men, precis som förra året, blev det bara en enda bok i paketen. Inte heller lyckades jag plöja igenom några högar vid sängen.

Nåväl, lite läst har det ändå blivit. Hjärtdjur är t.ex. utläst. Fantastisk - vilket språk!

Julklappsboken är också utläst. Jag fick Anneli Jordahls Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) och var mycket nöjd med det. Jag sträckläste den mer eller mindre dagarna efter julafton och tyckte på många sätt om den. Samtidigt tycker jag att det är lite svårt med en historia som bygger på verkliga personer och händelser, där så mycket samtidigt är uppdiktat. Särskilt svårt blir det när det handlar om en känd person. På ett sätt väckte romanen mer frågor än gav svar. Men det är ju i och för sig inte heller så illa!

Igår avslutade jag Människor helt utan betydelse av Johan Kling. Den har jag gått och funderat på sedan jag såg den första gången och föll pladask för omslaget. Så snyggt! Helenas recension på Bokhora fick mig att bestämma mig. Och man kan väl säga att också föll pladask för innehållet.

Slutligen så har jag påbörjat De fattiga i Lodz. Jag har kommit närmare 200 sidor och tycker att det är så bra. Och hemsk. Det ska bli spännande att höra vad de andra i salongen tycker om den när vi träffas nästa gång.

Inga kommentarer: