söndag 24 januari 2010

När jag gav Suzanne Reuter ett redigt boktips

Just nu läser skådespelerskan Suzanne Reuter En halv gul sol. Hoppas jag i alla fall! Den kvällen jag reste till Paris besökte jag Pocket Shop på Arlanda och gick omkring länge och valde och funderade. För min del blev det ju till slut Igelkotten elegans, vilket lustigt nog dessutom var den första boken jag funderade på som ressällskap.

Medan jag gick där och noga övervägde vad jag skulle köpa och läsa kom två damer in i butiken och bad butiksbiträdet om råd. De ville läsa något afrikansk och helst från Tanzania, för det var dit de var på väg. Han berättade vad butiken hade inne från Afrika, det var bland annat just En halv gul sol och Damernas detektivbyrå, men ingen av dem - och inget annat heller som fans i butiken just då - vare sig kom ifrån eller utspelade sig i Tanzania.

De visste inte vad de skulle köpa, och funderade fram och tillbaka - skulle de verkligen ta En halv gul sol ...? Då kunde jag inte hålla mig längre och berättade vad jag tyckte om boken, kort vad den handlade om och hur den var uppbyggd - ivrigt påhejad och flankerad av butiksbiträdet (heter det butiksbiträde förresten? Det här var en kunnig, trevlig och serviceinriktad ung man som jag på något vis tycker förtjänar en annan benämning än just butiksbiträde) som också fyllde i med sina upplevelser av boken och vad andra kunder hade tyckt.

Det blev köp. Suzanne Reuter och hennes väninna (också en skådespelerska som jag kände igen, men inte vet namnet på) gick därifrån med både En halv gul sol och något mer och de diskuterade på vägen ut ur butiken vem som skulle få börja med boken. Så nu hoppas jag att de inte blir besvikna!


Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie

Inga kommentarer: