söndag 21 mars 2010

Tidningar


På väg hem från jobbet häromdagen unnade jag mig ett riktigt glossy magazine. Ni vet ett sådant där som man köper mer för att bläddra i än för att egentligen läsa. Jag tycker att de oftast är den perfekta avkopplingen när hjärnan har fått gå på högvarv en hel dag. När jag kom hem just den här dagen möttes jag av inte mindre än tre tidningar som vi prenumrerar på och två kundtidningar som jag brukar läsa när de kommer (mattidningar).

Det blev lite svårt att välja med vad jag skulle börja min läsning. Mitt glossy magazine om mode, som egentligen inte intresserar mig speciellt mycket, ersattes dock ganska snabbt av ett om arkitektur och inredning - Residence. Det finns något härligt i att få titta in i andra människors hem och frossa i prylar och inredningstrender som jag aldrig riktigt tröttnar på. Läsningen består av någon sorts blandning av snabbt genombläddrande, suktande efter saker som jag kanske skulle vilja ha och djupläsning av artiklar om hem eller detaljer jag fastnat för.

Efter att ha bläddrat igenom och konstaterat att det fanns en del jag ville kolla närmare på gav jag mig i kast med nästa - Vi läser. Som ni förstår läser jag den lite noggrannare med en gång. Just den här gången saknade jag dock något som fångade mitt intresse ordentligt, så ganska snabbt gav jag mig på favoriten - Filter.

Innan jag läste Filter första gången hade jag ingen aning om hur mycket jag längtat efter en tidskrift med evighetslånga reportage om ämnen som jag inte visste intresserade mig. Men nu vet jag. Jag läser och läser och läser och läser allt i denna lilla fina publikation. De korta artiklarna på tunnelbanor och bussar (formatet är ju som gjort för att stoppa ner i väskan och ta med)och de längre i sängen på kvällen. Var jag tvungen att välja en enda tidning i fortsättningen så skulle valet vara enkelt. Det blir Filter.

Nu ska jag ta och krypa upp i läsfåtöljen men en av de där kundtidningarna om mat, som jag ännu inte öppnat.

Inga kommentarer: