måndag 6 december 2010

Jag gör ett sista försök

Ikväll tänker jag ge nobelpristagaren en sista chans, men sedan får det vara nog. Den där tjockisboken ligger som en stoppkloss mellan mig och allt annat som jag verkligen vill läsa. Det är som att jag inte kommer mig för att läsa något annat innan jag har tagit mig igenom den. Och eftersom jag inte direkt längtar efter att ta reda på vad som händer på nästa sida händer det liksom inte mycket alls på läsfronten just nu. Ett ofrivilligt lässtopp som inte alls är välkommet. Dessutom känns det som att hur mycket jag än läser är jag hela tiden i ett evigt mitten. Hur kan det komma sig?

(Anar nu att jag har skrivit samma sak om en annan bok tidigare, men kan inte komma på vilken. Undrar om jag någonsin läste klart den?)

3 kommentarer:

Charlotte sa...

Känner igen mig. Läser just nu Anna Gavaldas bok Lyckan är en sällsam fågel och kommer ingen vart. Hade hoppats så mycket på den och nu läser jag ingenting istället. Överväger faktiskt allvarligt att ge upp, men det tar så emot..

Catrin sa...

O NO! Och jag som just nu r inne i ett flow - iofs har jag bara läst 100 sidor men ser framemot att läsa så mycket jag bara hinner till på torsdag...

Kathleen sa...

Æsj, det er ikke noe gøy når det er sånn. Jeg hadde Mandarinene av Simone de Beauvoir kjempelenge på pulten før jeg begynte å lese i den (kjæresten min sa: "Hæ, er du ikke ferdig med den? Den har jo ligget her dødsleneg!), men da jeg endelig fikk begynt gikk det jo greit. Sånn noenlunde. Jeg blir av og til distrahert av andre bøker, men det gåre fremover, om enn sakte.