fredag 6 maj 2011

Salongen seglade snabbt

Salong igår hos Cattis som bjöd på underbart god lax till Båten av Nam Le. Och det blev även en liten diskussionsomgång igen om One Day eftersom den senaste lämnade endel övrigt att önska. Alla gillade One Day mycket utom Mia, som förvisso gillade, men inte lika fanatiskt och fantastiskt mycket som Anna, Catrin och Cattis. David höll sig någonstans mittemellan och Anna-Karin hade inte läst den.

Om Båten var vi också rörande överens. Att novellerna kändes väldigt färdiga, jag tror till och med att jag hörde "fullkomliga" som omdöme. Att det knappt gick att förstå att de var skrivna av samma författare, eftersom de är så olika sinsemellan till sin karaktär, stil och tematik. Jag tar lite tillbaka det sista, för vi kunde konstatera att döden är högst närvarande i samtliga berättelser.  Om hans flera stilar håller Gabriella Håkansson i DN:s recension av Båten med oss om:

 "Jag brukar ofta efterfråga stil hos en författare men den här mannen har inte en stil – han har flera."



En intressant passus i den allra första novellen är att den uttryckligen handlar om de berättelser som komma skall i samlingen, men eftersom man (eller i alla fall alla vi salongen och jag antar de flesta) börjar med den första, så kanske man inte tänker på det.

Efter att ha hunnit med även några korta ord om Murakami bestämde vi som var kvar till sist att nästa salongsbok blir Siri Hustvedts The Summer Without Men. 

1 kommentar:

Cattis sa...

Båten utläst nu - så galet bra!! Och The summer without men, nyss påbörjad, verkar inte det minsta sämre. Älskar Siri!