onsdag 24 augusti 2011

Ser fram emot musslor och vin

Ikväll är det dags för salongens första träff för höstterminen. Boken vi ska diskutera är The Summer without men av Siri Hustvedt, en roman jag läste i början av sommaren och blev lite lite besviken på ska erkännas. Besvikelsen har som så ofta att göra med alltför höga förväntningar, för jag tyckte inte att boken var dålig, tvärtom, jag gillade den, men jag blev aldrig så där swept away, som med What I loved av samma författare.

Jag har just nu två böcker på gång. Efter att ha avslutat Yacoubians hus - som blev tristare och tristare, den får inte mer än en svag trea av mig faktiskt, trots att jag gillade den så mycket till en början - återupptog jag Det stora huset av Nicole Krauss. Har haft väldigt svårt att komma in i den och fick läsa om början flera gånger. Men Nicole får ursäkta, för igår var jag tvungen att läsa vidare i Niceville av Kathryn Stockett, som jag köpte på den mycket trevliga Pocket Shop som ligger på Götgatan på lunchen och genast började läsa i. Och kunde inte sluta. Idag grämer jag mig över att boken är kvar hemma på nattduksbordet.

Mer om denna samt om sommarens läsning och vad vi vill och önskar läsa i höst kommer vi att diskutera ikväll över god mat (musslor för min och Cattis del!) och ett glas vin på Järnet, där vi hållt de allra flesta av våra träffar. Om vårt upplägg har vi blivit intervjuade i både Amelia höst (hösten 2008) och av Piratförlaget i november 2009. Amelia-artikeln finns inte på webben, men Piratförlagets finns att läsa här.

Inga kommentarer: