onsdag 9 juni 2010

Litterär kanon

Härom dagen hamnade jag och några kollegor i en diskussion gällande det återkommande förslaget om att införa en litterär kanon. Personligen är jag mycket tveksam. Jag tror att det är omöjligt att utse en lista över böcker som alla, i första hand skolelever, ska läsa. För det första vem eller vilka ska besluta om vilka böcker och författare som ska vara representerade? Svenska akademin? För det andra, ska denna kanon vara en gång för alla given eller ska den utvecklas över tid? För det tredje, hur skulle det vara möjligt att skapa en lista som alla accepterar?

Trots min skepsis mot förslaget kan jag dock se en fördel. Jag skulle så gärna ta del av den samhälleliga litteraturdebatt som ett sådand arbete skulle ge upphov tid. Tänk om en diskussion gällande litterär kvalitet och mer eller mindre briljanta författare skulle fylla tidningarnas ledarsidor och arbetsplatsernas lunchsamtal.....

4 kommentarer:

Åsa (kafka på jobbet) sa...

Låt oss börja diskussionen här! Jag vill ha med Slas på listan. Hans böcker är svenska på alla tänkbara sätt, melankoliska, roliga, dämpade. Mer Slas åt folket!

Catrin sa...

Jag vill ha med Kerstin Ekman och Torgny Lindgren på listan. och Klas Östergren. Kanske Ulf Lundell också, jag tror att han har betytt mycket förförlagens förväntningar på nya generationsromaner varje decennium.

Cattis sa...

Och jag måste också säga Moa Martinsson. Blev lite kär i henne på nytt på bokbloggarträffen.

Anna-Karin sa...

Stödjer helt klart Catrin när det gäller Torgny Lindgren. Själv är jag också lite inne på Majgull Axelsson.