söndag 20 juni 2010

Ikväll...

... får jag gå till sängs med Mia Skäringer, för nu har mina nya böcker kommit. Lycklig som ett barn på julafton slet jag upp paketet och blev helt lycklig över innehållet, trots att jag ju redan visste vad som skulle finnas i. Ibland undrar om jag om den här besattheten av böcker håller på att gå överstyr?

För ett tag sedan skrev Catrin så fint om när hon och hennes son hade en alldeles egen litterär salong, och jag kommenterade att jag hoppades att jag skulle lyckas överföra läsglädjen till min son på samma sätt. Idag tror jag att jag fick svaret. Från vardagsrummet hördes plötsligt sonens röst - han berättade sagan om Peter Pan. När jag kikade in såg jag honom sitta med boken uppslagen och läsa. Eller låtsades läsa. Vi har vid det här laget läst Peter Pan så många gånger att han kan historien utantill, men det var alldeles tydligt att han "läste". Jag vet inte för vem han berättade, sig själv, något gosedjur eller en av sina många fantasivänner. Men han dramatiserade sin berättelse så fint med olika tonlägen och pauser att hans mamma blev alldeles tårögd och rörd. Min pojke - som älskar böcker, bra berättelser och att berätta.

Inga kommentarer: