måndag 27 september 2010

Bokhyllerensning på gång

Vi ska flytta om hemma, alla ska byta rum med varandra och i den rockaden så funderar jag över att flytta bokhyllor. Och i samband med det funderar jag på en välbehövlig rensning. Jag är inte en sådan person som sparar och sparar och aldrig kan slänga - inte ens böcker. Detta trots att jag är en ivrig såväl köpare som samlare av böcker.

Sparas gör förstås ovanliga och speciella utgåvor. Självklart alla favoritförfattarna (och de är många). Men dubletterna kan jag väl få göra mig av med? Har till exempel tre exemplar av Gentlemen. Likaså Idioten (en bokrea-utgåva från -89), Händelser vid vatten och Satansverserna.

Det skär lite i hjärtat att jag tänker rensa en del av min debutantsamling. Jag har en fäbless för svenska debutanter och köper självklart inte alla, men riktigt många. Tycker att det är väldigt intressant och spännande att följa författarskapen redan från början - många, de allra flesta som skriver fler böcker, utvecklas ju ansenligt med tiden. Dessutom tycker jag att debutanterna ofta speglar sin tid väldigt bra. I mitten av 1990-talet till exempel var det väldigt många unga kvinnor med ätstörningar bland debutanterna. Vad säger det om 1990-talet? Nå, nu ska jag hursomhelst göra mig av med några ur den samlingen som det inte blev något med och som jag inte har för avsikt att läsa igen, eller som är intressanta av någon annan anledning.

Och apropå bokreans utbud, så har jag från slutet av 1980-talet och början av 1990-talet alldeles för många trista lågprisutgåvor inköpta just på rean. De har stått färdigt i min bokhylla.

Inga kommentarer: