tisdag 14 september 2010

Ian McEwan och andra


I mitt livs bokhylla har Ian McEwans Enduring Love en självklar plats. Jag tror aldrig att en bok så totalt fångat mig redan i första meningen. Jag kan prata om den i timmar och tvingar alla jag kan att läsa den. Jag älskade också A child in time, Saturday och On Chesil Beach, medan jag var mer tveksam till Amsterdam. Ian McEwan är en riktig favorit och jag har läst det mesta han har skrivit. Dock inte Solar ännu, vilket jag definitivt måste göra något åt. På fredag kommer han till Internationell författarscen på Kulturhuset och jag vill verkligen vara där.

Den 6 november kommer så Siri Hustvedt tillbaka. Jag missade henne i våras och det misstaget vill jag inte göra om. What I Loved var en av förra årets absolut bästa läsningar. Den rusade genast upp på min topp-tio-lista och är även den en roman som jag kan prata om hur länge som helst och som lånats ut till alla som visat det minsta intresse. Med mycket gott resultat vill jag tillägga. Det gäller för övrigt också Enduring Love. Två författarkvällar är alltså inplanerade under hösten. Hela programmet för Internationell författarscen hittar ni här.

I veckan träffades också alla Wind up Women utom Anna, som var mycket saknad. Vi hade med olika framgång lyckats, eller inte, ta oss igenom Gentlemen och Gangsters över sommaren. Om jag skulle våga mig på en sammanfattning så tror jag att betyget skulle hamna på en svag trea, att de flesta av oss tyckte att Gentlemen var bättre än Gangsters, att flera av oss läst Gentlemen i unga år och hade en helt annan bild av den än omläsningen gav, att vi helt enkelt fastnat för andra detaljer i historien och uppfattat miljöer och människor på helt andra sätt.

För min egen del tänker jag fortsätta älska Klas Östergren, komma ihåg Gentlemen som en av de stora läsupplevelserna när jag var 20 någonting, inte ge mig på en omläsning på ett tag igen och kanske låta Gangsters få stanna i bokhyllan hädanefter. Ungefär så.

Ny läsning blir Spill:en damroman av Sigrid Combüchen. Jag röstade för Too much happiness av Alice Munro, men är mycket nöjd med valet av Spill. Och Too much happiness råkade visst ändå hamna i korgen när jag skulle betala mina senaste inköp på en stor nätbokhandel. Så kan det gå. Nästa gång lägger jag Solar i den där korgen också.

Inga kommentarer: