torsdag 28 augusti 2008

De välvilliga


Oavsett hur det blir med nästa val av bok så kommer jag hursomhelst att köpa och läsa De välvilliga. Med stor sannolikhet kommer boken att inhandlas idag på lunchen. En annan nyutgiven bok som jag är intresserad av är Edelcrantz förbindelser av Malte Persson.


JUST NU håller jag på med Reglerna av Sara Mannheimer. Efter salongens sista träff innan sommaruppehållet promenerade jag och Anna till Kulturhuset och bevistade debutbar på taket. En av debutanterna var just Sara Mannheimer och hon stod verkligen ut bland de övriga tyckte jag och köpte boken som jag alltså inte börjat på förrän nu eftersom jag har haft att göra med Fågeln som vrider upp världen hela sommaren.


Mannheimers bok är liten till formatet och inte många sidor, men jag läser hennes text mycket långsamt. Jag har en känsla av att hon valt ut varje ord myket noggrant innan hon format en mening och att sedan meningarna lagts till varndra långsamt, omsorgsfullt och eftertänksamt. Och på samma sätt försöker jag läsa boken. Det är inget man hastar över i en kafferast, trots det lilla formatet. Ibland orkar jag inte riktigt med. Den här typen av läsning kräver mer och igårkväll fick en nyinköpt ELLE istället vara kvällslektyr.

Inga kommentarer: