måndag 25 augusti 2008

Första träffen och vad som hände sen

Eftersom vi till den första träffen inte hade läst någon gemensam bok föreslog Cattis (Catharina that is) att vi skulle välja varsin favoritbok att prata om. På plats på Järnet var förutom Cattis även jag Catrin, Anna och Mia. Anna-Karin och Petra kunde inte komma. Cattis pratade om en av sina stora favoriter Ian McEwan och romanen Enduring Love (Kärlekens raseri på svenska, men Cattis läser alltid engelska böcker på engelska. Good on her!)

Anna hade med sitt sitt slitna exemplar av Marguerite Duras Älskaren. En modern klassiker får man väl lov att kalla den?

Jag hade otroligt svårt att välja vilken bok jag ville presentera. En bok som jag ganska nyligen hade läst och blev helt fångad av var Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafon. Under sommaren hade jag läst många böcker av Joyce Carol Oates och en av dem, den tatuerade flickan hade gjort stort intryck på mig. Jag funderade också över några olika klassiker som betytt mycket för mig. men till slut bestämde jag mig för att prata om Peter Kihlgårds Strandmannen. En roman som jag återkommer till. Jag har flera sådana, men just Strandmannen är en berättelse som innehåller flera scener som jag ofta tänker på och funderar över.

Det blev förstås en hel del annat prat också. Men tyngdpunkten låg på våra presentationer och kring vad vi skulle läsa till nästa gång. Efter lite dividerande kom vi överens om Daniel Sjölins Världens sista roman. den var relativt nyutkommen, var August-nominerad och hade fått lysande recensioner. Dessutom är boken vansinnigt SNYGG - inte alls oviktigt om man älskar böcker.

Och lämpligt nog bestämde vi att vår nästa träff skulle vara den 11 december - då DANIEL har namnsdag.

Inga kommentarer: