tisdag 26 augusti 2008

Från August till Alfred. Nobel alltså.


Sedan vi alla dissat Världens sista roman - ja för de andra bidrog med sina åsikter per mejl och telefon - bestämde vi oss för ett säkert kort. Och vad kan vara en bättre kvalitetsmarkör än en Nobelpristagare? 2007 års Nobelpris i litteratur gick till Doris Lessing. Jag och Anna-Karin var de enda i fikarummet som i spänd förväntan satt framför den lilla tv:n och vi båda hjublade när Horace tillkännagav namnet. Hurra! Doris Lessing är en av mina favoriter. Jag kan inte alls påstå att jag läst det mesta av Lessing, men åtminstone hel del. Dock inte Martha, som blev vårt val till nästa träff.

Jag hade boken hemma. En riktigt ful lågprisutgåva. Inbunden förvisso, men sånt där poröst papper av dålig kvalité som gör att bokstäverna liksom flyter ut lite i kanterna. Jag tror att jag köpt den på rea vid något tillfälle. Nå, Lessing gjorde i alla fall inte mig besviken.

Inga kommentarer: