fredag 29 augusti 2008

På litterär vandring genom Gamla Stan

Med ambitionen att införskaffa De välvilliga klev jag igår in i Hanssons bokhandel på Stora Nygatan i Gamla Stan. Jodå, visst hade herr Hansson De välvilliga, han skyltade med den bland andra nyheter, men jag måste erkänna att jag blev lite avskräckt när jag tog boken i min hand. Den var så TUNG. Det är klart att drygt 900 sidor väger en del. Så jag frågade istället efter Edelcrantz förbindelser. Köpte den, började genast läsa och måste säga att det här bådar gott.

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Edelcrantz förbindelser av Malte Persson

Hanssons bokhandel lade jag märke till för första gången i förra veckan, men herr Hansson (man kan tro att det är en gammal farbror när jag väljer att skriva herr Hansson, men det är i själva verket en vad jag kan bedöma relativt ung man) upplyste mig om att han hade öppnat i mars. Jag önskar så att det går bra för Hanssons bokhandel, den var synnerligen trevlig, men jag ska också erkänna att det inte bara var tyngden av 900 sidor som avskräckte mig från att köpa De välvilliga utan också priset. Hansson tar 300 kronor, vilket är fine, men AdLibris tar 185 kronor och då får man dessutom en pocket på köpet.

På min promenad genom Gamla Stan passade jag också på att äta lunch hos Richard på Järnet och kom ihåg att beställa vår vanliga hörna till på torsdag. "De litterära systrarna" skrev Richard i sin bokningspärm och påminde sig själv om att ta hem mer Gnarly Head.

Inga kommentarer: