torsdag 4 september 2008

SUCK

Det är med stor sorg som jag tvingas inse att jag inte kan vara med på vår träff ikväll. Det är sååå tråkigt! Inte blir det bättre av att jag istället tvingas jobba. Suck.

För att muntra upp mig själv bestämde jag mig för att ta en paus från jobbet för att istället skriva lite om den fantastiska bok som ni andra kommer att diskutera ikväll. För jag tycker att Svart flicka, vit flicka är fantastisk. Nu ska erkännas att jag generellt är mycket förtjust i Joyce Carole Oates böcker men jag måste ändå säga att den här var riktigt bra. En av hennes bättre. Kanske inte riktigt i klass med Blonde eller Den tatuerade flickan, men riktigt riktigt bra.

Det är något i hennes sätt att berätta som fångar mig. Det känns som om man virvlar fram i berättelsen. Lite fram och lite tillbaka, som om man får följa med i någons tankar. Ordningen är sällan logisk men berättelsen är ändå glasklar.

Jag gillar också hennes karaktärer, eller i vilket fall så fascineras jag av dem. I denna bok är båda huvudrollsinnehavarna tämligen odrägliga men ändå så otroligt intressanta. Oates karaktärer är aldrig förustsägbara eller platta.

Åh, jag hade verkligen velat vara med ikväll men hoppas få läsa lite mer om vad ni andra tyckte imorgon. Jag hoppas också att ni väljer ut något riktigt bra nya bok.

Inga kommentarer: