söndag 7 september 2008

Bokinköp och söndagsläsning

I torsdags diskuterade vi inte enbart Joyce Carol Oates, som tidigare aviserat blev det även en hel del prat om sommarens läsning (snabbt avklarat för min del eftersom jag hela sommaren - förutom en helg när jag snabbläste Bitterfittan - haft att göra med Fågeln som vrider upp världen) och förstås så bestämde vi vad vi skulle läsa härnäst.

Valet föll på Irène Nemirovsky och Storm över Frankrike. Det var Cattis förslag som vi andra alltså också godkände. Redan på fredagen köpte jag en pocketutgåva hos Hanssons bokhandel, den ytterst trevliga lilla bokhandeln på sStora Nygatan som jag ju ändå passerar i stort sett dagligen.

Och apropå bokinköp är jag med stor sannolikhet AdLibris bästa kund. Och jag går på alla deras marknadsföringsknep. Till exempel skickas det nyhetsbrev med jämna mellanrum och jag tycker alltid att de erbjudanden som presenteras låter så oerhört spännande, varför jag i stort sett alltid köper något. Nu ikväll blev det en hel del ... Hon älskade av Helena Henschen, De välvilliga av Jonathan Littell (begriper inte hur jag ska rent praktiskt kunna läsa denna veritabla tegelsten - jag som i stort sett alltid läser i sängen - men på något sätt ska det väl gå), jag gick omedelbart på tricket om att köpa en roman och få en på köpet och romanen som erbjöds var Boktjuven: när döden berättar en historia måste du lyssna av en författare som heter Markus Zusak. Jag läste inte ens vad den handlade om - själva titeln var oemotståndlig. Och så fick jag då en pocket på köpet, Anne Tylers Och var hör du. Jag har bara läst en enda roman av Anne Tyler tidigare och jag var väl inte så värst imponerad, men det kan ju ändra sig. Så kunde jag inte heller låta bli att söka på "Murakami" och blev nästan, men bara nästan, ångestfylld eftersom det finns så mycket som jag inte har läst och jag vill läsa allt och det ska jag göra också men hindras för tillfället av monetära orsaker. Jag ville i alla fall unna mig (kan nästan inte skriva unna mig utan att hara Mia & Klara i bakhuvudet) något och valet föll på After the Quake, vilket jag faktiskt tackar Mia för (och nu menar jag om Mia här i salongen).
OCH. Jag kunde inte låta bli. Eftersom jag är sjukligt begiven på speciella anteckningsböcker, agendor och annat skrivmateriel så köpte jag också Murakami Diary 2009 (se bild. som jag fräckt lånat av Adlibris). Den beskrivs så här: "A diary suitable for fans of Murakami, fans of Vintage fiction and fans of unique design."

Nu återstår för mig att gå till sängs med Sara Mannheimer och Reglerna som trots det lilla formatet måste läsas mycket långsamt.

Inga kommentarer: