torsdag 28 maj 2009

Bokslukaren och Lennart Hellsing

Förvisso missade jag både Siri Hustvedt häromveckan på Kulturhuset och Bokhoras Siri-kväll på stadsbibblan igår, men ingenting kan få mig och mina barn att missa Lennart Hellsings besök på Bokslukaren på lördag!

Titta bara så fint det är i den lilla trevliga bokhandeln (bilden har jag helt FRÄCKT kopierat från deras hemsida www.bokslukaren.com - inte att förväxla med samma adress med .se på slutet!), som också inrymmer café. Jag har handlat många fina barnböcker där och ser fram emot att införskaffa fler verk av Hellsing nu på lördag.

Vi är stora Hellsing-vurmare härhemma. Min favorit är boken om Bagare Bengtsson och Sjörövarbok. Och cd-skivan som helt enkelt heter Krakel Spektakel och som äldsta barnet fick i dopgåva av goda vänner har vi lyssnat på regelbundet sedan dess. Det blir snart sju år! Och ännu inte tröttnat ska tilläggas.

En av mina aboluta favoritsånger är Annabell Olsson. Den sjöng min mamma för mig när jag var barn, men hon kunde bara en vers, den sista, den som slutar med 

Annabell, Annabell, Annabell Olsson,
är inte som andra som bråkar och slåss. 
Hon är en förtrollad prinsessa från sagan, 
som råkat gå vilse och bor här hos oss.

och som jag fantiserade om Annabell och andra flickor som antagligen också var förtrollade sagoprinsessor.

Inga kommentarer: