fredag 8 maj 2009

I barnboksland


Idag kom min man hem med en kasse barnböcker. Han hade varit hos sina föräldrar och botaniserat i de välfyllda bokhyllorna och hittat en massa gamla favoriter. I påsen fanns bland annat ett flertal Pelle Svanslös böcker, Barna Hedenhös av Bertil Almqvist, Det underbara trädet av Ulf Löfgren och Älgen Trampe av Inga Borg.

Där fanns också Frits och Frode i vilda västern med text/bild av Richard Scarry och svensk text av Jan Lööf. Den är lite extra kul eftersom sonen gillar Richard Scarrys böcker och, som jag skrev i om i Köpstopp med förhinder, så har Jan Lööf blivit en riktig favorit här hemma. På ungefär varannan sida i Frits och Frode i vilda västern får man själv fylla i bildernas färger. Man kan se att det har varit en mycket noggrann läsare som följt figurernas konturer exakt och en som slängt dit färgerna lite mer hur som helst. Jag undrar vem av dem som är min man.

I påsen fanns dessutom två Tove Jansson; Den farliga resan och Vem ska trösta knyttet. Jag var själv aldrig speciellt förtjust i Tove Janssons berättelser när jag var liten (och inte heller som vuxen ska ärligt erkännas), så det ska bli roligt att se om mitt barn kommer att tycka om dem. Kanske kan han till och med lära mig något om dem som jag inte har kunnat ta till mig förut.

Någon dag ska jag åka hem till min mamma och hämta den där kartongen med mina gamla barnböcker som ligger i hennes förråd. En del av dem är samma som min man tagit hem, men en del har vi inte sedan tidigare. Sotlugg och Linlugg av Karin Fryxell till exempel. Den fick jag ärva av min mosters man och jag kommer ihåg att jag var helt fascinerad av de två trollens värld.

2 kommentarer:

Catrin sa...

här hemma Ä L S K A R alla Tove Jansson. Särskilt jag och stora A. Han identifierar sig med Sniff eller Too-ticki.

Cattis sa...

Jag vet! Men varken jag eller D har fattat grejen med Tove Jansson, inte som barn och inte som vuxna. Däremot har jag som vuxen börjat tycka om henne bilder. Inte heller det gjorde jag som barn. Ska bli kul att se om S är av annan åsikt:)