fredag 21 januari 2011

Ett gammalt löfte pockar på uppmärksamhet

Förra året, eller kanske var det året dessförrinnan till och med, hade jag föresatt mig att läsa böcker från min egen bokhylla som jag ännu inte läst. Böcker som jag har köpt, fått, ärvt eller förvärvat på annat sätt och som jag verkligen vill läsa (för jag äger ju fakstiskt även böcker som jag varken vill eller ämna läsa men för den skull ändå inte kommer att göra mig av med) men av någon anledning ännu inte kommit mig för att påbörja,

När jag var inne hos Bokbabbel häromdagen läste jag ett inlägg om en utmaning som gck ut på just det - en lista över 10 böcker du har hemma som ska läsas ut innan året är slut. Utmaningen hade Bokbabbel hämtat någon snnan stans ifrån, men det är inte det som är det viktiga här, utan själva idén. Det finns uppenbarligen många fler därute med obörjade läsningar!

Jag har massor av böcker i min hylla som jag inte har läst, men som jag verkligen vill läsa. Dock inte innan året är slut. Jag tänker inte delta i en sådan utmaning, men kunde ändå inte låta bli att kommentera hos Bokbabbel där jag listade följande:

-Paul Auster, the Book of Illusions
-
Roberto Bolano: Om natten i Chile
-
Carina Burman: Bremer, Cromwells huvud, Babylons gator, Islandet
-
Robertson Davies: De upproriska änglarna
-
Joan Didion: Ett år av magiskt tänkande
-Assia Djebar: Ingenstans i min faders hus
-
Monika Fagerholm: Glittersenen
-Elisabeth Kostova: Historikern
-Siegfried Lenz: En tyst minut

Som den uppmärksamme läsaren redan insett är de listade i bokstavsordning och det finns förstås författare i min bokhylla vars efternamn börjar på bokstäver som kommer efter L i alfabetet. Men just de som jag listar ovan vill jag väldigt gärna läsa. Och skulle jag istället lista de i den ordning jag ska läsa dem, ja då hamnar Assia Djebar högst upp, varför hon också får illustrera hela inlägget. Bilden stal jag helt fräckt från Seven Stories Press.

1 kommentar:

Hanneles bok-paradis sa...

Det är en skatt att ha lite att välja på hemma (jag har en liten uppmaning, titta in på min blog)