onsdag 15 oktober 2008

Rue Reine-Jeanne i Nice

Le Clézios Allt är vind börjar så här:

"Hyreshuset vid Rue Reine-Jeanne där Catherine Marro hade haft sin storhetstid då tågen från Paris, London och Moskva varje säsong kom med sin flod av sysslolösa och förmögna gäster, folk som inte var förmögna nog att unna sig lyxen av en villa vid havet men som var måna om sin standard och valde dessa nya kvarter, där femvåningshus med vindskupor hade skjutit upp på grönsakslandens och skjulens plats."

Trots att jag är en sådan Nicekännare och vurmar så för staden visste jag inte var denna gata ligger. Jag var tvungen att kolla upp den direkt i Pages Jaunes. Och se där. Där går den, mellan Boulevard Gambetta och Avenue Jean Medecin, ganska långt upp - ja gott och väl en kilometer från stranden. Men väldigt nära tågstationen på Avenue Thiers.

Efter att jag hittat adressen blev det lättare att se det hela framför mig. Men någonstans blev jag lite besviken att det var just där huset låg. Kanske att adressen en gång i tiden var bättre än idag, det är inte bara mycket möjligt utan fullt troligt.

Inga kommentarer: