söndag 12 oktober 2008

Torsdagens sista Allt är vind

Så fort jag hade hört Horaces tillkännagivande i torsdags surfade jag genast in på AdLibris för att köpa något av Le Clézio. Men såp ringde telefonen och en massa annat hände varför jag inte lade någon beställning och nästa gång jag försökte var allt av Le Clézio slut.

Sådan tur att Hanssons bokhandel i Gamla Stan finns. Jag ringde dit och bad dem reservera ett ex av Allt är vind till mig. de hade två exempelar och jodå, jag kunde få köpa ett av dem om jag hämtade det samma dag.

Fem minuter före stängningsdags störtar jag in i Hanssons bokhandel, dock var inte själva Herr Hansson där, men en annan trevlig yngling som stod och höll i min bok.
- Gissa om många har varit och ryckt i den här!, sa han när jag berättade att det minsann var jag och ingen annan som snart skulle äga och förvalta hans sista exemplar av Allt är vind.

Kvällens diskussion i salongen handlade dagen till ära om nobelpristagare i allmänhet och Le Clézio i synnerhet men vi dsikuterade naturligtvis också Irene Nemirovskys Storm över Frankrike.

Trevligt var det. och gott. och sent blev det för mig och Cattis. Och när jag kom hem började jag genast med Allt är vind, som vi självklart bestämde skulle bli salongens nästa bok.

PS: Bilden har jag lånat från Elisabeth Grates bokförlag

Inga kommentarer: