söndag 6 september 2009

Hur romaner fungerar

Jag fick en bok igår av en vän som jag en gång i tiden studerade litteraturvetenskap med. Hon är fortfarande i den litterära världen och tyckte att How novels work av John Mullan skulle passa mig. Det tror jag också att den gör. Baksidan lovar nämligen att jag ska få svaren på varför Ian McEwan i förväg avsöjar vad som ska hända i Atonement, Vad Donna Tartts The Secret History har gemensamt med Daniel Defoes Moll Flanders och varför Mark Haddons The Curious Incident of the Dog in the Night-Time är tryckt i typsnittet sans serif. Så vitt jag förstår kommer också bland annat Jonathan Safran Foer, Monica Alis, Jane Austens, Joseph Conrads och Virginia Woolffs berättartekniker att förklaras. John Mullan har till vardags en kolumn i The Guardian som ligger till grund för den här boken. Det hela verkar mycket lovande och spännande!

8 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Väldigt spännande! Tack för tips!

Catrin sa...

Låna ...?

Vixxtoria sa...

Ja, hemskt gärna!

Annars kommer jag slänga in den i nästa bokbeställning. Så intresserad blev jag :-D

Catrin sa...

Jag börjar misstänka att det inte framgår att Catrin och Cattis är två olika personer som skriver i den här bloggen ... Catrin har kommenterat på Cattis inlägg ovan. Och för att göra det ännu mer förvirrande är båda - tillsammans med några andra - skribenter i den här bloggen som är en fortsättning på våra litterära träffar i verkligheten.

Vixxtoria sa...

Lite oklart är det allt när en blogg har flera skribenter. Särskilt om de har nästan samma namn ;-)

Jessica (ord och inga visor) sa...

Ooh, blir riktigt sugen på att läsa. Tack för tipset!

On Word Arts sa...

Håller med, det här verkar bra. Tack.

Cattis sa...

Har inte börjat läsa den själv ännu - men jag är otroligt nyfiken! Hör gärna av er och berätta vad ni tycker om den.